P
U
S
C
P
S
N
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vstupní strana | Česky
19.11.2018 - 09:02 CET Přihlášení uživatele
 Pouze ve vybrané rubrice
 Hledání i v textu článku
 Hledání i v seznamu příloh

 

 

Cesta životem bez bariér > TheraSuit

Tisk PDF dokument Pošli upozornění na záznam Zpět

Doporučené stravování

Vloženo: 27.06.18 09:22 - Petra Hnátová, Zobrazeno: 2853x
Doporučené stravování u dětí s DMO
(nejen při cvičení)
 
Na základě poznatků tvůrkyně metody Therasuit  a vlastních rešerší českých a zahraničních zdrojů ohledně doporučeného stravování pro děti s cerebrální parézou si Vám dovolujeme v této příloze předat některé typy a triky na dietu a speciální stravování pro vaše děti nejen během cvičení metody Therasuit.
 
Proč dětí s DMO potřebují specifickou stravu?
Správné stravování je nesmírně důležité neboť výběr potravin může pomoci ale také zhoršit některé fyzické příznaky u dětí s DMO. Proto je důležité vědět, které z nich by měly být stabilní součástí stravy a kterým z nich bychom se naopak při přípravě jídla měli vyhnout.
Správná výživa je hlavním problémem u dětí s cerebrální parézou. Podle organizace MyChild trpí až 35% dětí s DMO podvýživou. Podvýživa způsobuje nejen zpomalení růstu. Pro většinu rodičů je ale přibírání na váze jejich ratolesti pomalu nadlidský výkon.
 
Děti s DMO jsou vystaveni riziku špatné výživy vzhledem k několika faktorům:
  • časté hospitalizace
  • polykací, zažívací problémy
  • potřeba upravené konzistence stravy ((např. měkké, mleté, vlhké …) 
  • závislost na pomoci při stravování
  • vysoké nutriční požadavky
  • snížená chuť k jídlu kvůli zácpě nebo refluxu aj.
 
Děti a dospělí s DMO mohou trpět:
  • Osteoporózou-  souvisí se sníženou pohyblivostí. Jako prevence se doporučuje dostatečný přísun vápníku (mléko, mák, mandle, brokolice, tmavě zelená listová zelenina, konzervované ryby, sezamová semínka…) a vitaminu D (vyskytuje ve vaječném žloutku, játrech, tučných rybách + sluneční záření.
  • Tendence k nadváze vzhledem ke snížené fyzické aktivitě. Je třeba se vyhnout častému příjmu potravin s vysokým obsahem tuku a cukru, sladkým nápojům a velkým porcím.
  • Zácpa
  • Reflux
  • Zubní kaz (vyhnout se nadměrné sladkých potravin a nápojů, čistit zuby alespoň dvakrát denně pít čistou vodu případně mléko)
 
 
 
Mozek našich dětí
Mozková obrna - několik neurologických poruch, které se mohou objevit v dětství nebo raném dětství a ovlivňují svalovou koordinaci a pohyb. Ty je způsobeno mozkovými abnormalitami, které narušují schopnost kontrolovat pohyb a držení těla.  Tyto specifické poškození mozku mívají vliv na schopnost pohybovat obličejem, ústy, hlavu. Též způsobují potíže se žvýkáním a zpracováním stravy. Proto je podstatné dodat dítěti vysoce kvalitní potraviny, které jsou snadno poživatelné (případně tekutá nebo kašovitá strava), ale zároveň plné vitamínů, minerálů a všech potřebných látek pro lidský organismus.
 
U většiny dětí s DMO vyskytují poruchy žvýkaní a polykání. Tyto chronické změny mohou vést k podvýživě, dehydrataci nebo dokonce k pneumonii. Jeden výzkum z Brazílie, který byl prováděn u malých a dospívajících dětí ukazuje, že až 20 % trpí podvýživou, 65 % je ohroženou podvýživou a 50 % trpí nedostatkem železa, tedy anémií.
 
Pro správnou výživu jsou důležité zdravé, vysoce kalorické potraviny, protože nám pomáhají zajistit dětem jejich nutriční požadavky.  Navíc správnou skladbou můžeme předcházet zácpě a žaludečním problémům (reflux, žaludeční šťávy…). 
 
 
Čemu se vyhnout?
  1. Prvním pravidlem je omezit nebo zcela vyloučit potraviny s nízkou výživovou hodnotou.
  2. Omezit nebo zcela vyloučit potraviny trvanlivé (polévky z pytlíku, sušenky…). Pokuste se vyhnout chemickým přísadám v potravinách.
  3. Vyhýbejte se umělým sladidlům: aspartam (E951), sacharin, cyklamáty (E952), …
  4. Nebezpečnými Éčky (Aditiva) jsou: Glutaman sodný (E621 - zvýrazňovač chuti), Dusitan sodný (E250 – rychlosůl), Žluť SY (E110 – barvivo), Amaranth (E123), Indigotin (E132 – potravinářská modř),  E133 aj. 
  5. Vyhněte se bujónům, bílému pečivu, uzeninám...
  6. Nízký obsah vlákniny v potravě může způsobovat problémy se zácpou, proto je dobré se vyhnout například rychlému občerstvení, smaženým jídlům, vakuovaným jídlům
(bagety…), nadměrnému množství červeného masa, zmrzliny nebo tučného sýra.
  1. Vyvarujte se velkému množství kyselinotvorných potravin, kterých by ve stravě dle některých odborníků mělo být pouze 20 %. Tabulku s rozdělením potravin najdete níže.
  2. Pokuste se do stravy zařadit bioprodukty, vyhnete se tak většímu množství pesticidů, protože biopotraviny jsou více kontrolované.
  3. Vyhněte se nadměrné konzumaci vnitřností, především ledvin (obsahují těžké kovy)
  4. Odstraňte tuk z masa a drůbeže - snížíte tak obsah pesticidů.
  5. Přemýšlejte o tom, co jíte a co jí vaše děti. Naučte se číst složení.
Co naopak přidat a jakými pravidly se řídit?
  1. Zdravé tuky, jako ořechové máslo, kokosové mléko, mandlové mléko, kokosový olej, mandlové máslo aj. zvýší výživu a počet kalorií
  2. Kokosová voda je velkým zdrojem elektrolytů, jako je draslík, který je nutný pro správnou hydrataci těla. Elektrolyty tělo používá pro  svalové kontrakce a k výrobě energie.
  3. Listová zelenina, jako je kapusta, špenát, hlávkový salát, kadeřávek. Z těchto surovin lze dělat téměř jakékoliv jídlo: krémové polévky, karbanátky, těstoviny. Listová zelenina je zdrojem vitamínů, minerálních látek, kyseliny listové, chlorofylu, který zvyšuje obranyschopnost organismu a pomáhá ničit viry a bakterie, aj.
  4. Zařadit pre-biotické pro-biotické potraviny, které pomáhají budovat zdravé bakterie ve střevech (prevence zácpy aj.). Takovými potravinami jsou například kultivované mléčné výrobky (kefír, jogurt), zelí, kimchi, pickles (recept níže), banány, med a celá zrna.
  5. Pokusit se přidat do každodenní stravy na kalorie bohaté smoothies, který obsahuje vysoce kalorické ovoce (banány, datle, mango, avokádo), zelenou listovou zeleninu, ořechové máslo nebo mléko, semínka aj.
  6. Vitamíny a minerální látky, které se nalézají v potravinách s vysokým obsahem vlákniny (mandle, sušené ovoce, huška, jablko, celozrnné pečivo, tmavá rýže, čočka, fazole, maliny, brokolice, avokádo aj.) jsou nezbytné pro správný růst a vývoj mozku, jsou lehce stravitelné a rychle se mění na energii nezbytnou pro výkon a vývoj svalů. Navíc vláknina pomáhá pohybovat stolicí tlustým střevem.
  7. Zakamuflujte zeleninu a zdravé suroviny do smoothies, krémových polévek, kaší, pudinků atd. které budou obsahovat potřebnou várku nezbytných látek a živin a zároveň budou snadno konzumovatelné i pro děti s poruchami polykání a žvýkání. 
  8. Chytrý trik, jak zvýšit počet kalorií, je přidat lžíci nebo dvě zdravého zdroje tuků, jako je například kokosové mléko nebo jakékoliv ořechové máslo (recept níže).
  9. Vylaďte chuť i podobu pokrmů, nebojte se experimentovat s kombinací surovin, vyzkoušejte co je pro vaše dítě nejlepší, co mu chutná. Experimentujte s různými chutěmi, barvami, buďte kreativní.
  10. Pokuste se zařadit do jídelníčku až 80 % alkalických surovin. Tabulku s dělením potravin na zásadotvorné a kyselinotvorné najdete níže.
  11. Vyměňte klasickou sůl za mořskou nebo nejlépe himálajskou. Používejte hodně bylinek.
  12.  Preferujte domácí potraviny před dovozovými. Pokuste se vyhledat prodejce v lokalitě, kde bydlíte.
  13. Zeleninu z obchodů důkladně omýt, oškrábat a zbavit vnějších listů.
 
!!! Mějte na paměti, že vytrvalost a trpělivost je to, co je při péči o postižené dítě nejdůležitější.  Neváhejte oslovit odborníka, pokud máte pochybnosti, nebo když máte pocit, že potřebujete pomocnou ruku!!!
 
zpracovala Mgr & Bc. Eva Bigas